Gårdsbruket

av Renathe Tangen

Tabbetryner!

• 14.10.2017 kl.09:04

Jeg hadde tenkt å skrive et laaaangt innlegg om mannen og det han gjorde her om dagen. For menn er menn og vi kvinner liker når vi kan ta dem litt...

MEN ved nærmere ettertanke viser det seg at jeg ikke er helt så perfekt selv heller, så jeg får ta med en historie om hver av oss for å utjevne det litt...

For en uke eller to siden bestilte jeg noen Nike innesko til eldstemann på nettet og samtidig slo jeg til på tilbudet fra Skoringen når de solgte vintersko på tilbud, 2 for 1. Så da bestilte jeg noen Viking Goretex vintersko til begge jentene. De som kjenner meg godt vet at jeg er ganske økonomisk av meg (jeg må ha noen gener fra Sunnmøre et sted) og elsker gode tilbud. Og dette gjorde at jeg betalte 1100kr for to par sko, storfornøyd med kuppet. Altså, skikkelig fornøyd!

Pakkene kom samtidig og eldstemann prøvde sine innesko, som ikke passet, og minsten prøvde en av sine vintersko og heldigvis passet begge parene med vintersko til jentene. Eldstemann sine sko havnet i gangen med resten av skogjengen og den ene skoen til minstemann lå å slang rundt her. Resten av pappen stablet jeg sammen i et hjørne for å ordne med returen og rydde det bort dagen etterpå.

Når jeg kom hjem fra jobb, var all pappen borte og det var jo fint, men jeg kunne ikke finne inneskoene til Ida. Mannen hadde ikke sett gjennom pappen, men slengt haugen elegant på bålet. Det var de skoene, takk og lov at de andre hadde overlevd! Det var tross alt de dyreste.

Helgen etter skulle vi på en våt fjelltur og fant ut at ungene kunne gå med de nye skoene, for støvlene står selvsagt på skolen. Her i huset går vi ikke hjem i støvler når det regner, da blir det for enkelt når vi skal på tur. Det var da utfordringen dukket opp, vi fant kun den ENE vinterskoen til minsten.... Så begynte bilder av pappen og bålet å flimre inni hodet mitt... og vi begynte å forstå hvor skoen hadde havnet! Trenger jeg å si mer?

Så til meg da, jeg har det med å bestille ting til feile datoer eller flybilletter fra feile steder eller glemme å sjekke oss inn på fly og sånt. Det kan potensielt bli ganske dyrt det også. Som da når vi skulle til Paris og jeg bestilte billetter tur-retur Oslo istedenfor Bergen og vi måtte Kjøpe flybilletter til Oslo også. Noe som gjorde det dyrere for hele reisefølget. Eller da vi reiste til Polen med wizz air og jeg glemte å sjekke oss inn på flyet hjem (litt mannens feil også). Det ble også litt dyrt.

Men nå siste gangen var vi på vei hjem fra Bulgaria og skulle mellomlande en natt i Stockholm. Jeg hadde booket et rom på et hotell ikke så langt fra flyplassen. Flyet landet sent og halv 12 stod vi utenfor hotellet og skulle hente nøkkelen i en nøkkelboks. Nøkkelboksen var tom, klokken var nå rundt midnatt, eldstemann hadde omgangssyken og hadde spydd fra leiligheten i Bulgaria og hele veien til Stockholm, og regnet haglet ned rundt oss. Jeg ringte hotellet som ikke kunne finne bookingene vår. Fruen ble hissigere og hissigere og fant Etterhvert bookingbekreftelsen i mappen (jeg er utrolig organisert på tur) og så plutselig at jeg hadde booket rom på rette dato, men i 2018. $%#!$ Da var det ikke så kjekt å ta telefonen når damen i andre enden også hadde oppdaget generaltabben og ringte tilbake for å si at de var fullbooket.

Jeg googlet så spruten stod og fant et hostel like ved flyplassen, forhandlet meg til en super pris som inkluderte frokost. Lykken var meget stor når vi kom dit og fikk se at hostellet var laget til i et fly, en Boeing 747. Det var dritkult, og tabben var så godt som glemt. Det ble litt dyrere enn tenkt, men Det er aldri kjedelig på tur med oss.

Så sånn økonomisk sett er det nok jeg som har bidratt til det største underskuddet, men tilbud er tilbud og da er det ekstra kjipt å se tingene gå opp i flammer... Bokstavelig talt.